19-12-2015 Warrnambool naaar Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu 19-12-2015 Warrnambool naaar Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu

19-12-2015 Warrnambool naaar Apollo Bay

Door: Peter Kok

Blijf op de hoogte en volg Peter & Joke

21 December 2015 | Australië, Apollo Bay

Zaterdag, 19 december, 2015. Van Warrnambool naar Apollo Bay.

Om 7 uur brandt de zon al door het raam. Effe ontbijten en daarna een frisse douche en dan vroeg op weg: de GREAT OCEAN ROAD TOURIST DRIVEWAY. Niet voor niets met hoofdletters, want dat is wat het allemaal voorstelt. Een déja vue voor ons, maar dan 180 graden andersom. We rijden zoveel mogelijk langs de zee, op routes die zelfs Eva niet weet te vinden. Dat is ook niet zo moeilijk want de gekochte kaart van Oz blijkt toch al redelijk verouderd te zijn. In Peterborough weinig te zien en zeker geen koffie/bakery dus door naar Port Cambell. Onderweg doen we verbluffend mooie baaien aan: Bay of Islands, Massacre Bay, Bay of Martyrs, The Grotto , The London Bridge (en in 1990 deels ingestort). Point Esse, Loch Ard Gorge en de Twelve Apostles, wereld beroemd. Nu is het de hele dag al 40 graden en hebben we tot nu toe alles gedaan. De totale afstand tot nu toe is plm 60 km en het is al half 12. Als we bij de Twelve Apostles aankomen zien we een totaal ander plaatje dan 17 jaar terug. Er is een tourist centrum aangelegd waar nu busladingen vol Chinese en Japanse toeristen (geheel in kleurige gewaden en paraplu’s) staan te dringen om via een lang pad naar de punt te lopen waar je die 9 van de 12 overgebleven apostelen kan bekijken. We maken de fout om door te rijden, maar dat is niet echt een probleem. Even aan de andere kant zien we de Gibson Steps waar de laatste van de 12 staat en een strand te zien is op zo’n 70 meter diepte. We ondernemen een poging maar de trap is hoog, stijl en de treden zijn zeker 50 cm hoog. Het is barstens druk naar beneden en de verkoelende duik stellen we maar uit. Mijn knie geeft aan dit niet leuk te vinden.
Familieraad! We besluiten om niet terug te gaan maar door te rijden en het Otway park te bezoeken. Dat is geen slechte keus want rijdend door dichte bossen met veel Eucalyptus zien we ineens een aantal mensen (en auto’s) op de weg. Koala’s! Foto’s maken en door naar het lighthouse. Onderweg nog een koala, bijna op aaibare afstand. De light house is een fake, moet je voor betalen om naar toe te lopen. Dikke….. gaan we niet doen. Dan terug om in een fantastische onweersbui terecht te komen. Een cool down van 40 naar 24 graden in 5 minuten. GEWELDIG. Dan in Apollo Bay de camping. Tot nu toe de duurste, maar wat een view en locatie. Eten in town met oesters en kreeft. Wat wil je nog meer. Een mooie afsluiting van onze reis.
Morgen naar Ballarat en dat is de laatste stop voordat we de auto gaan inleveren in Melbourne. Tenminste, als dat wil lukken, want de boel staat op dit moment heftig in de fik daar. We zien wel. Er zijn meer wegen naar Melbourne.

• 21 December 2015 - 09:21

Gabrielle: