van Port Neill naar Hawker - Reisverslag uit Hawker, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu van Port Neill naar Hawker - Reisverslag uit Hawker, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu

van Port Neill naar Hawker

Door: Peter Kok

Blijf op de hoogte en volg Peter & Joke

11 December 2015 | Australië, Hawker

Donderdag, 10-12-2015, Hawker.
We hebben een rit van 370km gepland. Aanvankelijk zouden we volgens het plan weer stoppen in Port Augusta. Dat deden we nu ook maar niet met de intentie om te blijven slapen op een camping. Wat geshopt en een paar nieuwe slippers gekocht. Op de één of andere manier moeten mijn slippers altijd tijdens een vakantie kapot gaan. Hele volksstammen lopen op “thongs” (voor de dirty minded onder ons: dat zijn teenslippers en dus NIET pikante damesslipjes), maar ik wil gewoon slippers met een wreefband. Die heten hier “slides”. Het is maar dat je het weet. Het camping boekje spreek lof over de camping Big 4 in Hawker. Dat is dus weer 100 km boven Port Augusta aan de voet van Flinders Ranges National Park. Dat staat dus op ons programma voor morgen.
Nu betekent 100 km boven Port Augusta ook een temperatuurstijging van 20 graden. Reden we weg uit Port Neill met 16 graden, nu is het 37 graden. Maar nog steeds geen 48 dus helemaal toppie. Hawker is een klein plaatsje. Er ligt een mooi hotel: The Old Ghan Hotel. Gesloten. Off season. Er zijn zelfs twee big 4 campings en degene die we hadden uitgezocht is gesloten. Niet voor niets want die heet Hawker Overflow Camping. Hier plaatsen ze de campers en caravans in het hoogseizoen. Binnenkort dus?
Niets is minder waar, het hoogseizoen is hier aan het begin van de winter wanneer de hitte is verdwenen. Alleen sukkels als wij doen deze trip in “the bloody heat”. Als ik dit tegen de camping meneer zeg begint hij te lachen, met een schielijke lacht bevestigt hij dit maar meteen met een correctie dat hij dat helemaal niet erg vindt want hij ontvangt ons graag, juist nu!. Overigens, deze meneer had zo mee kunnen spelen in “Het kleine Huis op de Prairie” of Mccloud’s Daughters. Een fantatische witte lange baard en Akubra hoed. Typisch old school Ozzie. Er is nog EEN campervan op het terrein: een stel uit Zwitserland.
Gaandeweg ontwikkelt zich een vraagstuk waar een meer dan gemiddelde economiestudent (mag ook antropologie of misschien wel psychologie zijn): een stelling die ik graag wil deponeren:
Ik denk zomaar dat het niveau van vriendelijkheid van de campeer beheerders omgekeerd evenredig is met het aantal bezoekers. Evenals de campeer beheer dames uit Port Neill, Elliston als deze campeer meneer uit Hawker, putten zich uit in vriendelijke aanwijzingen, bereid om ons zelfs naar de plek te begeleiden etc. Blij natuurlijk dat er iemand is! Hoe anders zou dat kunnen zijn wanneer alles vol is.
Kortom, na dit gelul is het wel weer duidelijk dat we overal vet off season reizen. Kort voor de kerst beginnen de vakanties en dan stromen de kustplaatsen vol. Dan zitten wij net weer thuis in Melbourne.
Is dit alles nou erg? NEE niet echt.
Zoals gezegd morgen een heen en weertje door het Flinders Ranges National Park en dan snel weer door naar Port Pirie of mogelijk nog zuidelijker aan de westkust van York Peninsula.

• 12 December 2015 - 13:04

Anneke Nieman-Dijk:

Zo, ik ben weer helemaal up-to-date.
    Heerlijk om de verhalen te lezen en de foto's te zien !
    Lekker blijven genieten, eten, km's vreten en foto's maken!!!!!
    xxx