Van Ceduna naar Elliston - Reisverslag uit Elliston, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu Van Ceduna naar Elliston - Reisverslag uit Elliston, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu

Van Ceduna naar Elliston

Door: Peter Kok

Blijf op de hoogte en volg Peter & Joke

08 December 2015 | Australië, Elliston

Dinsdag, 8-12-2015; Elliston.
Van 48 graden naar een heerlijke 21 en een koude nacht. Eindelijk gisteravond onze sweaters aangetrokken. Het onweer van gisteravond heeft veel verkoeling gebracht. En wind. Langs de kust overal veel wind uit het westen. Lekker makkelijk want dat betekent wind in de poepert en dus lekker zuinig rijden. We proberen een alternatieve route, maar die loopt dood op een dirtweg even voorbij Shelly Beach. Dan maar weer via de hoofdweg naar Smoky Bay, Streaky Bay, Port Kenny en Venus Bay naar Elliston.
Even na Streaky Bay zien we een aanduiding van Murphy’s Haystacks. Benieuwd naar wat dat mag zijn, slaan we af. Aan het einde van de asfaltweg is een kleine afslag en een voetpad voert ons naar een fantastisch aanblik van restanten van gecorrodeerde granieten bergen, net als de beroemde Deil’s Marbles in Northern Territory. Goed voor een fotootje of honderd. Fabeltastisch uitzicht!
Dit gedeelte is oesterland en overal zijn oesterbedrijven actief. We hadden gehoord dat in Port Kenny de beste oester te koop zijn. Nou, dan kan dan wel zo zijn, maar voordat we goed en wel van 90 km naar 60 km zijn afgezakt zijn we de 5 huizen, graansilo en niet nader te beschrijven gebouwtjes alweer voorbij. Even snel gekeken naar iets wat lijkt op een eettent waar je lunch kan hebben, maar dat zit er niet in. Even geprobeerd bij Venus Bay, maar ook daar staat alles in het teken van vis en oesters, maar geen middenstand, die het spul aanbiedt als smakelijke lunch of tussendoortje. De plaatselijke liquor store biedt ook de gelegenheid voor een hapje en koffie, maar de dame die languit onderuit ligt in een ligstoel voor de deur kijkt verveeld naar ons enthousiaste, maar ook een beetje hongerige toeristen. Wel effe naar de plee en een paar heel mooie foto’s. Wouw wat een kust!
Dan meldt zich vlak voor Elliston meteen aan de weg een eerste camping met pool dus daar gaan we heen. Voor het eerst zien we gras en is het meteen fijn. Ruime keus aan plekken dus een met zon en schaduw. Toen de camper op zijn plek stond, bleek de dop van de volle fles jus d’orange/mangosap eraf te zijn gesprongen en helemaal leeg gelopen te zijn in het kastje en over de vloer! Gatsie, alles plakt, dus eerst maar alles schoonmaken. Dat was dus de lekkage! Dus nu weer een hele schone camper, mooi meegenomen.
Een wandeltocht naar de “historische jetty” waar in het verleden graanschepen kwamen aanleggen. Met paarden werden deze op de jetty in balen gepakt en voorts aan boord gehesen.
Morgen: Tumby Bay.

• 08 December 2015 - 20:23

Jolanda:

Ohhhhhhhhh wat een plezier om jullie avonturen te lezen ..... Ik geniet volop mee. Zou graag een vliegje aan de muur uhhhh camper zijn