Marla - Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu Marla - Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Peter & Joke Kok - WaarBenJij.nu

Marla - Coober Pedy

Door: Peter Kok

Blijf op de hoogte en volg Peter & Joke

07 December 2015 | Australië, Coober Pedy

Vrijdag, 4-12-2015: Coober Pedy.

Vroeg op en met goede zin zetten we de trip voort naar Coober Pedy. Daarna nog 550 km naar Port Augusta. Dan hebben we de Australian desert achter ons gelaten. Net 10 km op weg herinner ik mij dat we het dakraam hadden opengezet. Niet dichtgedaan. Dom. Zodra het kan stop ik de camper en doet Joke hem dicht. Dat was althans de bedoeling maar het dakraam geeft geen krimp. De draaiknop die hem open deed gaan doet niets meer. We besluiten door te rijden en na 90 km is er een roadhouse. Het landschap is ondertussen echt plat en woestijnachtig geworden met steeds minder begroeiing. Het is ook heet. Om half 10 is het al 31 graden. Met de airco uit (i.v.m. onze sinus problemen) en het raam open gaat het goed. Bij het road house schroef ik aan de binnenkant met geleende spullen het venster eruit, maar krijg met geen mogelijkheid het luik dicht. Dan maar weer alles erin. Bakkie (vieze) koffie ter compensatie voor de geleende spullen besteld en door! Het is nog maar 150 km naar CP. Twee uur rijden. Daar aangekomen checken we in op de big 4 camping. Met 4 sterren beschreven, inclusief pool. Maar die zeer welkome voorziening is wel gebouwd maar niet gevuld. Het is pas 12.15 uur. Maar verder rijden met het open luik wordt afgeraden. Na overleg met Apollo vehicle assistence moeten we het lokaal zien op te lossen. Een bezoek aan een lokale wegenwacht! De brave man hoort me aan kijkt terwijl ik de bedplanken verwijder, drukt/trekt aan de draaiknop en …… het luik gaat naar beneden. Nog geen twee seconden werk. Blijkt er een soort van vrijloop in die knop te zitten. @#@$$#@%%$#@@#$@@#@#$. Moet je maar weer weten. Sta je voor lul dan?
In CP een andere leuke ervaring. Wat boodschapjes gedaan en in de liquorshop onze wijnbehoefte aangevuld met twee flessen. Nu is er een lokale wet in good old opal mining town Coober Pedy die zegt dat je per persoon (18+ ) je maar een fles/unit mag kopen en je moet je jezelf legitimeren. Mijn rijbewijs wordt met belangstelling bestudeerd. De kassa/computer moet allerlei resettings ondergaan om “Holland” te vinden en het bewijs te kunnen scannen. Na drie pogingen lukt het. Ik wil de twee flessen afrekenen maar dat mag niet. Joke moet ook door dezelfde procedure. Alleen……. Zij heeft deze niet bij zich. We kiezen de beste en gaan weer weg. We rijden nog twee keer een rondje door Opal mining town CP waar van alles onder de grond schijnt te doen en direct gelinkt is met opaal. Overal vrij entree, maar…. (in de hoop dat je opaal gaat kopen).
Te laat om door te rijden. De camping valt tegen maar dat kan eigenlijk ook niet anders in deze (naar onze mening) troosteloze omgeving waar alles maar om een ding draait. Opaal. Als dat er niet zou zijn geweest gaat geen normaal denkend mens in deze negorij wonen, waar water op de bon is en je per liter moet kopen, twee minuten douchen 20 cent kost. Een overdekte campingplaats met een scherm tegen de zon. Zelfs daar is het 38 graden en we stoken de airco maar op en houden het rustig. Een goed vooruitzicht: Vanavond een fameuze pizza, een drankje en dan proberen te slapen.
Morgen? Port Augusta 560 km voor de boeg.